Wanneer wij een woning aanmelden zie je eigenlijk altijd k.k. achter de vaagprijs staan, maar wat betekent dit nu precies? De afkorting k.k. staat voor kosten koper. Dit betekent dat er voor de koper een aantal kosten bij komen, dit komt boven op de aankoopprijs. Voor een deel zijn dat verplichte kosten, maar vaak is er ook sprake van aanvullende kosten. Deze kosten kun je helaas niet meefinancieren in de hypotheek. Echter een deel van de kosten is wel aftrekbaar van de belasting.
Welke kosten vallen onder kosten koper? Onder kosten koper vallen zaken als overdrachtsbelasting, notariskosten, de kosten van een bouwkundige keuring, taxatiekosten, de kosten van een aankoopmakelaar en de advies- en bemiddelingskosten van de hypotheekadviseur. Deze kosten moet je bij de aankoopprijs van je toekomstige woning optellen.
Helaas kun je deze kosten dus niet in je hypotheek opnemen, je moet ze dus zelf betalen. De hoogte van kosten koper verschilt per woning en situatie, maar gemiddeld moet je rekening houden met zo’n 6% van het aankoopbedrag. Dat is best een flinke kostenpost. Het is dus goed om daar inzicht in te hebben, zodat je weet wat je gaat betalen voordat je, je handtekening gaat zetten onder een koopovereenkomst.
Soms zie je bij een nieuwbouwwoning vrij op naam (v.o.n.) staan, wat is nu precies het verschil? Een nieuwbouwwoning koop je meestal vrij op naam (v.o.n.). Het grootste verschil en daarmee het grootste voordeel ten opzichte van kosten koper is dat je geen overdrachtsbelasting hoeft te betalen (2% van de koopsom). De woning hoeft immers niet van een vorige eigenaar aan jou te worden overgedragen, omdat het nieuw gebouwd wordt.
Zoals je ziet zijn de kosten koper een behoorlijke bijkomende kostenpost. Toch is er goed nieuws, een deel van de kosten mag je aftrekken bij je belastingaangifte, maar welke kosten zijn aftrekbaar?
Dit zijn:
- de bemiddelingskosten
- een deel van de notariskosten
- de taxatiekosten
- de kosten van de NHG-aanvraag
Desondanks blijft er een flink gedrag over dat je zelf moet inbrengen (bijvoorbeeld spaargeld) om je droomwoning te kunnen kopen.
Hoe en wanneer moet je deze kosten betalen? Je krijgt van de notaris een gespecificeerde nota waarop alle aankoopkosten staan genoemd. Voordat de eigendomsoverdracht plaatsvindt en je de sleutel van jouw woning krijgt, moet het gehele bedrag van de kosten koper op de rekening bij de notaris staan. Dit bedrag moet je in een keer voldoen, je kunt het dus niet in termijnen betalen.